sunnuntai 1. tammikuuta 2017

Minä ja Valio

Jälleen on vuosi vaihtunut. Suomi-neito täyttää tänä vuonna 100 vuotta, vuosituhat vaihtui jo 17 vuotta sitten. Elämme uskomattoman kiivastahtista aikaa.
Joulun jälkeen alkaa jälleen kerran uusi elämä. Kinkunsulatus ja kilojen karistus silmissä kesäinen bikinikunto. Kuulostaa ihan kamalalta. Tähän aikaan vuodesta ei kannata laihduttaa tai kiduttaa kroppaansa liikaa. Kylmyys ja vielä jonkun aikaa jatkuva pimeys ovat ihan tarpeeksi rankkoja meille suomalaisille. Kuka on syönyt niin paljon kinkkua, että on lihonut? Se on jo saavutus sinänsä.
Historian saatossa - myös viimeisten 100 vuoden aikana - on aina panostettu jouluun. Silloin on laitettu parasta pöytään ja herkuteltu. Pian alkavat härkäviikot eikä juhlapyhistä ole tietoakaan. Ankara arki karsii turhuudet pois.
Kannattaa panostaa hyvään oloon. Leppoisaan kävelylenkkiin raittiissa talvi-ilmassa. Sekin jo riittää.

Siihen olen itse panostanut. Tilasin syksyllä lehden X, koska sain sen tilauslahjana aktiivisuusrannekkeen. Valion päivänä, lokakuun alussa, otin sen käyttöön. Ihan koko ajan emme ole yhdessä olleet, mutta suurimman osan ajasta ympäri vuorokauden.
Kolmessa kuukaudessa olen kävellyt liki 700 km, nukkunutkin ihan kohtuullisesti noin 550 tuntia. Ja kuluttanut noin 40 000 kilokaloria! Saman määrän saisin tankattua takaisin syömällä 8 kiloa suklaata. Nam!
Vaikka en olekaan tuota suklaamäärää syönyt, olen edelleen samankokoinen kuin ennen. Nautin kuitenkin suuresti yksinkävelyistäni luonnon keskellä. Mindfullnessia parhaimmillaan.


Eilen aamulla katselin Wanhan ajan Kuukalenteria tälle vuodelle. Tammikuun kuvana kalenterissa on hieno otos helmiäispilvestä. Ajattelin sitä katsoessani, että olisipa upeaa joskus nähdä noin erikoinen pilvi.
Kannattaa esittää toivomuksia - joskus ne toteutuvat yllättävän pian!  Eilen iltapäivällä olikin taivaalla  aivan upeat värit. Harvinaiset helmiäispilvet (Polar stratospheric clouds) olivat nähtävillä myös täällä meillä! Upeaa!


Toivotan sinulle mahtavaa jatkoa tälle vuodelle! Toteutukoon myös sinun toiveesi parhaimmalla mahdollisella tavalla!


Valio and I
It's a new year again. Finland will turn 100 this year, the new Millennium began 17 years ago already. We are living on an incredibly fast lane.
After Christmas, a new life begins again. Melting the ham, losing weight while eyeing next summer's beach body. Sounds absolutely awful. At this time of the year, there is no point in trying to lose weight or torture your body too much. The coldness and the darkness that will still continue for some time, are hard enough for us Finns. Who has eaten enough ham to have gained weight? That alone is an achievement.
In the history books – including the last 100 years – Christmas has always been something we have invested in. We have eaten the best and most delicious foods. Soon, it's back to normal without any more celebrations. Harsh everyday life will cut out all the unnecessities.
It's worth it to pay attention to feeling good. A leisurely stroll in the fresh winter air. That alone is enough. That is something I myself have paid attention to. In the fall, I ordered a magazine, because for a subscription gift I received an activity bracelet. It's called Valio and I have been using it since the beginning of October, not all the time but for most of the day, around the clock. In three months I have walked for almost 700 kilometers, slept for an okay 550 hours. And spent approximately 40 000 calories. Which I could get back by eating 8 kilos of chocolate. Yum. Though I haven't eaten that chocolate, I'm still the same size I used to be. Despite that, I greatly enjoy my solitary walks in the nature. The best form of mindfulness.


Yesterday morning I was looking at a Moon calendar for the coming year. For January, the photo on the calendar was a beautiful shot of a polar stratospheric cloud. I was thinking how wonderful it would be to one day see such a special cloud.

It's worth it to make wishes – sometimes they can come true faster than you think! Yesterday afternoon the sky was filled with incredible colours, and rare polar stratospheric clouds. Amazing!

I wish you an amazing year! May all your wishes also come true in the best way possible!


keskiviikko 7. joulukuuta 2016

No, onkos tullut kesä... Is it summer again?


Ulkona on pimeää aamusta ja illasta. Väliin jää muutaman tunnin valoisa jakso. Elämme siis vuoden pimeintä aikaa. Mutta samalla myös monen kohdalla vuoden kiireisintä ja stressaavinta.
Joulu ja vuodenvaihde lähestyvät huimaa vauhtia, jälleen on yksi vuosi siirtymässä historiaan. Työpaikoilla punnerretaan tuloksen tekemiseksi, kassakoneiden kuuluu kilistä ja ihmisten jaksaa.
Jaksammeko me? Tuntuu niin nurinkuriselta, että kesällä kun taas valoisaa aikaa on lähes neljä kertaa enemmän, alamme löysäillä. Loma on toki hieno juttu ja tarpeen, mutta tämä pimeä aika vaatii paljon enemmän kuin meillä monilla on voimia.
Olemme kuitenkin osa luontoa, vaikka se tuntuu vallan pöljältä ajatukselta. Miten luonto reagoi valon vähenemiseen? Ottaa levon kannalta.  Osa nukkuu talviunta.
Ennen tätä hektistä 24/7 – elämää myös ihmiset rauhoittuivat talven tulon myötä. Kesä oli tehty töitä valoisaan aikaan, sato korjattu syksyllä ja sitten siirryttiin sisätiloihin. Elämä ja oleminen sopeutettiin valon määrään.

Kuvassa auringonlasku 24.12.2015  kello 14.48.

Sillä auringonvalo on se, joka määrittää elämämme rytmin täällä maapallolla. Huolimatta siitä, että keinovaloa on ympärillämme. Kehomme yrittää noudattaa omaa sirkadiaanista rytmiään, mutta emme anna sille siihen useinkaan mahdollisuutta. Auringonvalo on voimakas herättäjä ja virkistäjä.  Tähän aikaan vuodesta pitäisi jokaisen oleskella ulkona luonnonvalossa edes puoli tuntia, jotta kehomme ajastin pysyisi tahdissa. Päivän valon määrällä on vaikutusta myös yöuneemme, joka tuntuu olevan kadoksissa niin monilta.
Energiansäästön nimissä on kehitetty LED-valot, joilla säästetään toki, mutta valon väri on liian voimakas ainakin illalla. Iltavalon pitäisi olla auringonlaskun punertavaa valoa, ei tietokoneiden, tablettien tai älypuhelinten sinistä.  Valon väri viestii kehollemme, milloin mennä nukkumaan.


Kuvassa auringonlasku 24.6.2016 kello 23.08.

Keväällä ja kesällä siirrymme luontaisesti oikeaan rytmiin luonnonvalon myötä. Eri asia sitten on jo vuosikymmeniä jatkunut ajan siirtely kesä-talviaikaan. Se on vihonviimeinen keksintö ja aiheuttaa todella paljon ongelmia monille.
Miksi metsäjäniksen turkki muuttuu syksyllä valkeaksi ja jälleen keväällä ruskeaksi? Mikä sitä muodonmuutosta ohjaa? Ei kylmenevä sää, vaan valon määrä.  Muutoksia tapahtuu myös meissä. Me suomalaiset elämme todella rankoissa olosuhteissa verrattuna moniin muihin. Australialainen tuttavani ihmettelikin, olemmeko jotain superkansaa. Kyllähän me olemme – sopeutumisen mestareita. Vuodenaikojen vaihtelu on upea asia, mutta valitettavasti elämme kuin olisi ikuinen kesä.


It's dark outside in the morning and evening. In between there are a few hours of light. We are living the darkest time of the year but also for many, the busiest and most stressful. Christmas and New Year are approaching fast, another year is about to become history. We work a lot, cash machines are supposed to be tinkling and people are supposed to be strong.Are we strong? It feels all wrong that in the summer, when we have almost four times as much light, we take it easy. Holidays are great and necessary of course, but this darkness demands a lot more than many of us are able to handle.
We are, after all, a part of nature, even though it feels like such a silly thought. How does nature react to less light? It takes things easy. Some just hibernate.
Before the current hectic 24/7 lifestyle, people also calmed down with the arrival of winter. During summer they had worked in the light, done harvest in the fall and then they moved indoors. Life was adapted to the amount of light.


Sunset 24.12.2015 at 2.58 P.M.

Sunlight is what determines the rhythm of our lives here on Earth. Despite the fact that we are surrounded by artificial light, our bodies try to follow their own circadian rhythms, but we often don't give them the chance. Sunlight is a powerful wake-up call and energizer. This time of the year, everyone should spend at least half an hour outdoors every day, so the timer of our bodies can keep up. The light of the day also affects our nighttime sleep, which so many seem to have lost.
For the sake of evergy saving, LED lights have been developed. They do save energy, but the color of the light is too strong at least in the evening. Evening light is supposed to be the reddish color of sunset, not the blue of computers, tablets or smartphones. The color of the light tells our bodies when to go to sleep.


Sunset 24.6.2016 at 11.08 P.M.

In the spring and summer we automatically move to the correct rhythm with natural light. The turning of the clocks between summer and winter time that has been going on for decades in an entirely different issue, the worst invention ever which causes many problems for a lot of people.
Why does the coat of a forest rabbit turn white in the fall and back to brown in the spring? What guides this transformation? It's not the weather getting colder, it's the reducing light. Changes are also apparent in us. We Finns live in extremely harsh circumstances compared to many. My Australian friend wondered if we are some sort of super people and we are – masters of adaptation. The four seasons are a marvellous thing, but unfortunately we live like it's eternal summer.


sunnuntai 17. huhtikuuta 2016

Huhtikuun hetkiä, Moments in April

                                          Suon taikaa, Magic of marsh


                                          Melkein muisto, Almoust a memory


                                          Illan tassiva valo, Dancing light of the evening

                                          Lyhyen päivän kukka, A flower of a short day

keskiviikko 20. tammikuuta 2016

Minne on uni kadonnut? Where has the sleep gone?


Tämän ajan ykköspuheenaihe tuntuu jälleen olevan unettomuus. Niin lehdet kuin muu mediakin käsittelevät sitä päivittäin. Miksi emme nuku? Olemmeko aina nukkuneet huonosti? Epäilen.
Tarvitsemme unta sekä henkisesti että fyysisesti. Aivomme kaipaavat lepoa, keho kaipaa lepoa. Päivät ovat monilla hyvin hektisiä. Työ ei ole fyysistä, mutta henkisesti sitäkin kuormittavampaa. Aivot ovat kovilla, keho on kovilla, koska se ei saa tarvitsemaansa liikuntaa.
Keinoja unettomuuden selättämiseen käsitellään paljon. Vinkkejä löytyy moneen lähtöön – olemmehan toki yksilöitä siinäkin suhteessa. Viimeinen oljenkorsi ovat unilääkkeet – sitä ennen on moni ehtinyt kokeilla monenlaista.
Miten oli ennen? Suomessa on aina ollut samanlaiset vuodenajat, toki sääolosuhteet vaihtelevat. Nukumme huonommin talvella kuin kesällä, mikä on aika erikoista. Näin ei ole aina ollut. Silloin, kun elämä oli enemmän luonnonvalon rytmittämää, nukkumaan mentiin talvella varhain. Ei ollut televisiota, puhumattakaan muista nykyajan kommunikaatiolaitteista.  Nukkuminen oli itsestäänselvyys – ei ongelma.
Aamulla herättiin, omassa rytmissä. Toki aina on ollut huonommin nukkuvia, herkempiä ihmisiä. Täysikuu valvotti silloinkin talviaikaan. Kesällä pitkinä valoisina päivinä tehtiin pitkiä työpäiviä.
Nyt olemme kellon orjia. Bisneksen takia alettiin siirrellä kellonaikaa kesäksi. Kun se hullutus alkoi, ei ollut tietoa internetistä, joka mahdollistaa yhteydenpidon mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Luonnon rytmi ei ole mihinkään muuttunut.
Syyt unettomuuteen ovat moninaisia. Useimmat niistä löytyvät päiväajan toiminnoista. Elämme suoraan sanottuna väärin. Kuormitamme aivojamme, emme kehoamme. Tai sitten kuormitamme yli molempia. Kortisolitasot jylläävät korkealla myös yöaikaan.
Tämän ”saarnan” päätteeksi on pakko esittää omia vinkkejäni. Olen ollut huonouninen pidemmän aikaa, mutta saanut asian korjattua – oikeastaan aika pienillä keinoilla.
Jos mahdollista, ole ulkona luonnonvalossa joka päivä ainakin 20-30 minuuttia.
Älä harrasta rankkaa liikuntaa illalla, korkeintaan rento iltakävely on paikallaan.
Syö myös illalla, älä raskasta ateriaa. Mutta sen verran, että sinulla on kylläinen olo, kun käyt nukkumaan.
Lopeta  tietokoneen/tabletin/älypuhelimen käyttö  viimeistään 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Lue kirjaa sen sijaan.
Jos voit, poista makuuhuoneesta kaikki sähköiset laitteet.
Pidä makuuhuone viileänä, alle 20 astetta.
Mene nukkumaan aina samaan aikaan, jos voit.
Ja minun ekstravinkkini: hanki maadoituslakana.



The number one topic these days again seems to be insomnia. Both newspapers and other media sources deal with this issue almost daily. Why don’t we sleep? Have we always slept badly? I doubt that.

We need sleep both physically and mentally. Our brains require rest, our bodies require rest. For many, days are hectic. Work may not be physical, but mentally very burdening. Brains struggle, body struggles for not getting the exercise it needs.

There is a lot of talk about how to sleep better. Tips are offered all around - of course we are individuals in this respect as well. The last straw is sleeping pills but before that, most have already tried several things.

How did people sleep before? Finland has always had the same four seasons, naturally with changes in weather conditions. We sleep worse in the winter than in the summer, which is quite strange. This hasn’t always been the case. When life was more structured by natural light, people went to bed early in the winter. There were no televisions, not to even mention other modern communication gadgets. Sleeping was something taken for granted – not a problem.

People woke up in the morning, in their own rhythm. Of course there have always been those more sensitive people who didn’t sleep as well. The full moon kept people awake during winter. Working days were long when it was summer and there was a lot of light.

Today, we are slaves to the clock. Business world demanded the moving of the clocks for summer. When that madness started, we didn’t yet have Internet enabling communications whenever. The rhythm of the nature hasn’t changed. 

There are many reasons for bad sleep. Most of them can be found from what we do during the day – we live wrong. We burden our brains, not our bodies. Or we over-burden both. Cortisol levels are too high during the night.

At the end of this “sermon”, I have to offer a few tips of my own. I used to sleep badly for a long time but have managed to fix it, in the end with quite small changes.
- If possible, spend time outside in the natural light for at least 20-30 minutes every day.
- Don’t exercise late in the evening. A relaxed evening walk at most.
- Eat an evening snack, not a heavy meal, but enough to feel comfortably full when you go to bed.
- Stop using the computer/iPad/smartphone at least two hours before going to bed. Read a book instead.
- If possible, remove all electronic gadgets from the bedroom.
- Keep the bedroom cool, under 20 degrees Celsius.
- If possible, go to bed at the same time every day.
- And my extra tip: get an Earthing sheet.







tiistai 1. joulukuuta 2015


Matkakuumetta ?

Oletko kyllästynyt pimeään ja sateiseen Suomeen ja suunnittelet lomamatkaa? Jos aiot lentää pidemmän matkan, kannattaa kokeilla maadoittumista matkan aikana sekä perillä kohteessa. Tässä australialaisen Lindan testaamat vinkit.



Maadoituksesta apua aikaerorasitukseen
Älä tuhlaa sekuntiakaan arvokkaasta loma-ajastasi olemalla väsynyt! Maadoituksen avulla voit vähentää aikaerorasitusta ja väsymyksen tunnetta – tässä muutamia vinkkejä mitä tehdä niin lentokoneessa kuin perillä lomakohteessa voidaksesi nauttia lomastasi alusta saakka.
Lentokoneessa emme voi maadoittua samalla tavoin kuin kävellessämme paljain jaloin tai käyttäessämme maadoitustuotteita, koska koneessa ei ole maata johon voisimme itsemme yhdistää. Voit kuitenkin käyttää hyväksesi lentokoneen metallirunkoa osittaiseen maadoitukseen samoin kuin käyttäisit auton runkoa. Runko on kuin ”tiskiallas” johon purat kehoosi kertyvän, aikaerorasitusta aiheuttavan jännitteen.

Lyhyillä, alle neljän tunnin matkoilla:
Helpoin tapa maadoittaa itsesi lentokoneessa on ottaa kengät pois ja asettaa paljaat jalat edessäsi olevan istuimen metallijalalle tai sen pultille. Uudemmissa lentokoneissa istuimen jalat pulttia lukuunottamatta ovat usein muoviset. Tämä ei haittaa, varmista että jalkasi koskettaa metallipulttia.
Pidemmillä, yli neljän tunnin matkoilla:
Matkoilla joilla ylität useita aikavyöhykkeitä ja joiden jälkeen aikaerorasitus on todennäköisempää, haluat luultavasti nukkua jossain vaiheessa ja myös liikkua koneessa enemmän. Ottamalla mukaan maadoitustuotteen voit pysyä helposti maadoittuneena koko matkan ajan. Esimerkiksi:
- Automatto ja sen mukana tuleva hauenleukaklipsi: samoin kuin autolla matkustettaessa, koneen tärinä aikaansaa kehon pinnalle hikeä, joka purkaa kehoon kertyvän jännityksen siirtymällä vaatteiden läpi koneen metallirunkoon yhdistettyyn mattoon. Kiinnitä automatto hauenleualla istuimen metallijalkaan tai mihin tahansa metalliseen osaan istuimen alla. Voit istua matolla ja se ei häiritse matkaasi millään tavalla, voit nukkua, käydä välillä kävelemässä ja palata matolle, pitää käsiäsi sillä katsoessasi elokuvia tai laittaa paljaat jalkasi sen päälle. Parhaat hyödyt saat paljaan ihon kosketuksesta mattoon.
- Maadoitusranneke: ranteeseen tai nilkkaan laitettavan maadoitusrannekkeen avulla voit pitää kengät ja sukat jalassa ja olla silti yhteydessä maahan. Yhdistä ranneke koneen metalliosaan hauenleukaklipsillä kuten mattokin. Muista ottaa ranneke pois tai irrottaa johto lähtiessäsi käymään vessassa tai kävelemässä.
Vinkki: joskus hauenleukaklipsin yhdistäminen ahtaassa tilassa istuimen alla voi olla vaikeaa, ja metalliosa voi myös olla liian paksu. Helpoin tapa tässä tilanteessa on yhdistää klipsi maadoituslaastarin metallineppariin ja laittaa laastari kiinni koneen metalliosaan. Muista ottaa laastari pois koneesta lähtiessäsi.

Perillä kohteessa:
Kun pääset perille, paras keino aikaerorasitusta vastaan on kävellä, seisoa tai istua paljaat jalat maassa noin puolen tunnin ajan. Tämä voi kuitenkin olla joissain kohteissa hankalaa liian kuuman tai kylmän sään vuoksi. Käytä tällöin maadoitustuotteita hotellilla: voit jälleen käyttää koneessa mukanasi olleita automattoa tai ranneketta yhdistämällä maadoitusjohto kohdemaasi pistorasiaan sopivaan pistokkeeseen. Aseta matto tai ranneke paljasta ihoa vasten ja lepäile, lue tai katsele TV:tä noin puolen tunnin ajan. Yritä sopeutua uuteen aikavyöhykkeeseen heti pysymällä hereillä iltaan saakka ja käytä puolilakanaa, tyynyliinaa, pikkupeittoa tai maadoituspussia voidaksesi nukkua maadoittuneena yösi lomalla. Aikaerorasitus vähenee maadoittumisen avulla, koska kehosi sopeutuu kohteen luonnollisiin aikarytmeihin nopeammin. Muista toistaa tämä sama prosessi myös kotimatkalla!


Aikaerorasitusta vähentämällä tai jopa poistamalla voit nauttia lomastasi paljon enemmän ja saada lisäenergiaa tehdä ja kokea kaikkea mitä haluat. Hyvää lomaa!


Travel fever ?


Are you bored of dark and rainy Finland and planning a holiday? If you have a longer flight, try grounding yourself both on the plane and at your destination to reduce or even avoid jetlag. Here are some tips, tested by Linda in Australia.



Use Earthing to help with jet lag

Don’t waste one second of your valuable holiday time by being tired! With the help of Earthing you can reduce jet lag and tiredness – here are a few tips on what to do both in the plane and once you arrive, so you can enjoy your holiday from the very beginning!
It’s not possible to ground yourself on the plane in the same way as by walking barefoot or using Earthing products, because the plane doesn’t have earth for us to connect to. However, you can use the metallic chassis of the plane as a “sink” to discharge all the static electricity that builds up in your body and can create jet lag, in a similar way as you would ground yourself in a car. 

On short flights – less than four hours
The easiest way to ground yourself on the plane is to remove your shoes and place your bare feet on the metallic seat legs or bolts in front of you. On newer planes, the seat legs are often covered with plastic, leaving only the bolts bare. This is okay, just make sure your bare skin is touching the bolt.

On longer flights – more than four hours
On trips that cross several timezones and are more likely to cause jet lag, you will probably want to sleep at some point and also move around more. By bringing an Earthing product with you, you can easily stay grounded for the whole trip. For example:
- Earthing Auto Seat Pad with alligator clip: in similar way as when traveling by car, the vibrations of the plane will create a layer of sweat on your body. This will transfer through your clothes onto the Pad connected to the metal chassis, discharging the static electricity from your body. Connect the Pad with an alligator clip to the metallic seat leg or any piece of metal under the seat. You can sit on the Pad and it won’t disturb your trip in any way, you can sleep, take a walk and come back onto the Pad, keep your hands on it while watching movies or place your feet on it. For best results, make sure to get bare skin contact.
- Earthing body bands: by attaching an Earthing band to your wrist of ankle you can still keep your shoes or socks on and still be grounded. Connect the band to the metal chassis with an alligator clip like with the Pad. When taking a walk or going to the restroom, remember to take the band off or disconnect the cord.
Tip: sometimes it can be difficult to connect the alligator clip to the metal due to lack of space or the metal part being too thick. The easiest way here is to connect the clip to an Earthing patch and then connect the patch onto the metal. Just remember to pull off the patch before leaving the plane.


At your destination:
Upon arrival, the best way to avoid jet lag is to walk, stand or sit on the ground with your feet bare for approximately 30 minutes. This can however be difficult in some places due to too hot or too cold weather. In this case, use Earthing products at your hotel, such as the Pad or a body band by connecting it via a plug suitable to your destination and resting, reading or watching TV for approximately 30 minutes. Try to get used to the new timezone by not sleeping until the evening and use a half sheet, pillow case, plush pad or a recovery bag in order to stay grounded for the night and every night during your holiday. Earthing helps with jet lag because you can co-ordinate with the natural circadian rhythms of your new environment faster. Remember to repeat the process on the way back!
By reducing or even eliminating jet lag you can enjoy your holidays a lot more and have more energy to do and experience everything you want. Happy Holidays!